Koppenhága dán
viszonylatban nagyváros, de a dél-európai nagyvárosok nyüzsgő forgatagának
nyoma sincs itt, nincs mañana ", " nincs fejetlenség, nincs lazaság, a
mottó, hogy amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra. Az utóbbi évtizedekben a
főváros lélekszáma megnőtt, új rendezvények, fesztiválok, mértéktartó, de
roppant modern építmények emelték a város vonzerejét, melynek következtében
igen magas színvonalon lehet Koppenhágában élni. Az utóbbi legalább 200 évben
beszéd tárgyát képezte a főváros és Sjælland világias hangulata a vidékies
Jylland félszigethez képest, az irónia szabadon szárnyal a főváros és Jylland
között oda-vissza, néha-néha szatírákba torkolva. A legutóbbi gazdasági
válságot elsősorban a dán vidék szenvedte meg, a fővárosi szórakozóhelyek
viszont továbbra is tömve voltak szórakozni vágyó koppenhágaiakkal.
Koppenhága látványosan
megszépült a hetvenes, nyolcvanas évek óta: a régi, kis kocsmákat elegáns
kávézókká alakították, ez viszont együtt járt az árszínvonal jelentős
emelkedésével. Magyar szemmel nézve Koppenhága nagyon drága hely, hiszen a
magyar bérek jóval a dán fizetések alatt járnak, Koppenhága pedig még dán
vidéki szemmel sem olcsó város. Szerencsére rengeteg ingyenes program és olcsó
rendezvény is várja a fővárosiakat: kultúrházak és fesztiválok, virágos parkok
és templomi koncertek teszik élménnyé a koppenhágai életet.
Az utóbbi években elég kevés szociális bérlakás épült, amelyekhez csak a
lakástársaságoknál több éves várakozás után lehet hozzájutni, az albérletek
ezért drágák. Ha vásárolni akarunk, akkor stabil, állandó munka mellett a
bankhoz tudunk fordulni kölcsönért lakásvásárlási szándékunkkal, hogy vagy
saját, vagy szövetkezeti lakáshoz jussunk, havi törlesztés fejében. Az "
ejerlejlighed " megfelel a magyar öröklakásnak, ha kifizetjük a vételárat,
akkor saját tulajdonunkat képezi. Az " andelsbolig " szövetkezeti
lakást jelent, amely annak a lakás-szövetkezetnek a tulajdonában marad mindig,
amelyik felépítteti, te nem a lakást veszed meg tulajdonképpen, hanem a
szövetkezetbe lépsz be, amikor befizetsz ide, és a befizetés fejében használod
a közös tulajdonból a befizetéssel arányos részt, vagyis a lakásodat addig,
amíg csak el nem adod a szövetkezeti tulajdonrészedet. Az andelsbolig
vásárlásánál alaposan meg kell nézni, hogy milyen magasak a költségek, mert az
új építésűekre viszonylag alacsony összeget kell letenni a belépésnél, de mivel
még nincs kifizetve a hitelező (bank) felé az építtetés költsége stb. nagyon
magas lehet a havi befizetés még akkor is, ha a rezsi nem sok. Ha viszont túl
régi szövetkezetbe lép be az ember, akkor a költségek alacsonyok ugyan, (az
ingatlant már teljesen kifizette a szövetkezet), de gyorsan felmehet a havi
költség, ha a háznak- mivel régi- egyszer csak ki kell cserélni az egész
tetőzetét. Mindenképpen ajánlatos szakemberrel beszélni a vásárlásról mielőtt
bármit is megvesz az ember.
Ha valaki az albérlet mellett dönt, akkor készüljön fel arra, hogy akár
hónapokig is kereshet, míg talál alkalmas szállást. Ragaszkodjatok ahhoz, hogy
a bérleti szerződés mellett a beköltözéseteknél készüljön egy beköltözési
jegyzék, egy ún. indflytningsrapport, amelyben a bérlemény esetleges hibái
szerepeljenek (ha helyenként lepergett a festék, karcos a parketta, törött a
beépített szekrény polca és hasonlók). Ez a garanciátok arra, hogy
kiköltözésnél nem vonhat le az előre befizetett kauciótokból (depositumotokból
) a lakás/ szoba kiadója olyan hibák kijavításra, amely már a beköltözésetek
idején is jelen voltak. 2015 óta kötelezi a törvény a kiadókat ennek a
jegyzetnek az elkészítésére, de sok magánszemély nem js tud róla és enélkül ad
ki lakást /szobát. Nagyon kellemetlen helyzeteknek lehet elejét venni megfelelő
szerződés és beköltözési jegyzék birtokában. Ahogyan távolodtok a fővárostól
úgy esnek a bérleti árak, Koppenhágától 40 km-re már akár emberbarátinak is
lehet az árszínvonalat nevezni. Ha viszont innen kell bejárnod a belvárosba,
akkor nehézkesebb lehet a közlekedés, az autótartás pedig megint nem tartozik
az olcsó szórakozás kategóriájába Dániában. Az ember soha nem jár jól….
A fővárosi közlekedés elég drága ugyan, de kényelmes. A várost zónákra
osztották, ennek megfelelően vásárolhatjuk meg a jegyünket a fő közlekedési
eszköznek számító S-tog-ra, a városi vonatra, amely a elővárosok és a
városközpont között bonyolítják le a forgalmat. A turisták vásárolhatnak
kedvezményes múzeumbelépőkkel és egyéb kedvezménnyel egybekötött Copenhagen Cardot,
de városi biciklik és biciklikölcsönzők is akadnak bőven, amelyekkel
városnézésre indulhatunk. A Dán Építészet Központ(Dansk Arkitektur Center ) is
tervezett kerékpáros utakat, melyeket hivatásos túravezetők irányítanak, de
akár egyedül is el lehet indulni ezekre az utakra saját biciklivel. Ha viszont
Koppenhágában szeretnénk élni, akkor mindenképpen vásároljunk magunknak egy
kivénhedt biciklit, a legjobb egy kicsit rozsdás modellt választani, mert azt
biztosan nem lopják el. Míg vidéken akadnak helyek, ahol nem szükséges
lelakatolni a bicajt, Koppenhágában soha ne feledkezzünk el erről. A vadiúj
bringánkat pedig zárt tárolóban tartsuk.
Az autós közlekedés sok veszélyt rejt magában a magyar autósok számára, mert
nem szoktak hozzá az élénk bicikliforgalomhoz. Szerencsére majdnem mindenhol
bicikliutakon folyik a biciklis forgalom, de kanyarodásnál az autósoknak
különösen figyelmesnek kell lenniük. Egyébként sem árt udvariasan közlekedni, a
koppenhágai gyalogjárókon tapasztaltak alapján nyugodtan állíthatom, hogy nem
divat a pesti módi, mely űzött vaddá változtatja a gyalogost a zebrán.
Ha Dániában telepszünk le, akkor magyar rendszámú autónkat regisztrálnunk kell
az adóhivatal oldalán. A regisztrációs adó meglehetősen magas. Ez az oka, hogy
a dán autópark elég öreg: az autók átlagéletkora 9 év. Az úthálózat
fantasztikus, az autópályák jelenleg még ingyenesek, ámbár tervezik, hogy a
külföldi autóknak a jövőben díjat vezetnek be a használatért. A két nagy hídon
a Svédországot- Dániával összekötő Øresund-hídon, és a Sjælland szigetét. Fyn
-szigetével összekötő Storebæltsbroen-en is fizetni kell az átkelésért.
A bevásárlás kényelmes, az emberek türelmesen állnak sorba, ha úgy adódik az
árukínálat bőséges, a diszkont-élelmiszer láncok és a nagy áruházak mellett
érdekes színfoltjai a fővárosnak a világ szinte minden országából árukat kínáló
kiskereskedések, amelyek lehetővé teszik, hogy helyenként magyar élelmiszerekhez
is hozzájuthassunk.
A koppenhágai ember
egyébként sem a legreménytelenebb fajta. A fővárosiak általában segítőkészek
ismeretlenekkel szemben az utcán, sőt ismeretlenül is elbeszélgetnek pár percig
egymással nyilvános helyeken, és mostanában divatba jöttek a közös étkezések
is, vagyis előszeretettel vesznek részt hagyományos, hosszúasztalalos
étkezéseken pl. a kultúrházakban, ahol alkalom nyílik a beszélgetésre és az
ismerkedésre.
Régebben a közös étkezés
elsősorban a kisebb közösségekben dívott, a templomokban, vagy különféle
társadalmi szervezetekben, de mostanában már nyitottabb formában is űzik a
koppenhágaiak, kiknek egyik jellemvonása, hogy nem nagyon szokták magukat túl
ünnepélyesen venni
Megjegyzések
Megjegyzés küldése