Ugrás a fő tartalomra

Helsingør és a kételkedő dán lélek

A fővårostól Helsingørig

 

 

A Dániába látogatók elmaradhatatlan, kötelező útja Kronborgba vezet. Ide helyezte Shakespeare Hamlet tragikus történetét.
A Helsingørig vezető út, amely a Strandvejen-nél, Koppenhágában kezdődik és a tengerparton folytatódik önmagában is egy roppant inspiráló, spirituális utazás, már csak ősiségénél fogva is. Jobban járunk, ha ezt az utat választjuk és nem az autópályát, mert itt futott annak idején a Borostyánút, amely a Balti Tengertől Pannonián át Aquileia-ig,  a mai Olaszország északi részéig vezetett. 

A Strandvejen mentén áll egy ősfa, amely maga is egy csoda (Strandvejen 503, 2930 Klampenborg).
Egy ilyen fa mély gondolatokat ébreszt.
Egyrészt a saját halandóságát juttatja az ember eszébe, éveinek számára gondol ilyenkor, ami összehasonlítva a 800 évvel ugye nevetségesen kevésnek tűnik. A kiránduló megpróbálja képekben lepergetni a 800 évet, kezdve azzal, hogy milyen is lehetett a világ amikor ez a fa még csak méteres lehetett. Rájön, hogy a fa azt üzeni, hogy valami nagyobb egésznek része az élete, hiszen nincs kizárva, hogy ez a fa akkor is zöldelleni fog még, amikor ő már alulról szagolja az ibolyát. Amikor az ember elér idáig gondolataiban, vágyakozni kezd, hogy megérintse ezt a fát és így beleolvadjon abba a Nagy Egészbe, amelynek csak egy kis darabját tapasztalhatja meg élete során.....

A Strandvejent villák és nyaralók szegélyzik, a vén fától látható az utolsó orosz cár édesanyájának villája, aki Dagmar néven dán királyi hercegnőnek született. Édesapját , IX. Christian-t Európa apósaként szokták emlegetni.

„Højt at flyve, dybt at falde”  -tartja a dán mondás, aminek értelme, hogy magasról lehet csak igazán mélyre zuhanni...

A menekülő anyacárné, az orosz forradalom után csak egy kis ékszeresdobozt hozott magával haza Dániába, minden más ékszere Oroszországban maradt, Ennek a kis dobozkának a tartalmából élt haláláig, pedig ez a doboz csak néhány, hétköznapokon viselt ékszerét tartalmazta....

Amalienborgban, a föváros királyi székhelyén, a móüö9éáű,máélőpoúőgyűjtemény 2020-ban Faberge-szobával gazdagodott, ahol fogalmat alkothatunk arról a luxusról, amely Dagmart Oroszországban körülvette.

Peter Carl Fabergé (1846 – 1920) híres orosz aranyműves édesapja francia , édesanyja dán volt. Leghíresebb munkája 57 míves dísztojás, amelyeket a cári családnak készített 1885 és 1917 között. Ezekből a dísztojásokból mára már csak 46 darab maradt fenn.

Az első tojást 1885-ben adta III. Sándor cár ajándékba feleségének, Dagmar-nak.

Faberget 1885-ben nevezték ki udvari ékszerésznek és a cár azontúl minden évben meglepte feleségét egy Faberge- tojással. Fia, az utolsó orosz cár, II. Miklós is követte ezt a szokást és minden évben megajándékozta édesanyját és feleségét. A dísztojásos ajándék ötlete valószínűleg a cár egyik koppenhágai látogatásán született meg, mert először két dán ékszerésztől rendelt a cár ilyen tojásokat.

Egy-egy Faberge-tojás elkészítése legalább egy évig tartott. Kivételt csak az 1904-05-ös év képezett, amikor az orosz-japán háború zavaros politikai helyzetet teremtett Oroszországban. Ebben az évben nem készült Faberge-tojás.

A legdrágább ezek közül a remekbe készült tojások közül az ún. " Téli tojás ", amelyet 1913-ban készített az ékszerész. Mai értéke kb. 1.87 millió angol font lenne. Faberge nem csak tojásokat, hanem egyéb dísztárgyakat pl. dobozokat és kereteket is készített a cári család számára.

Az 1917-es forradalom után az ékszerész Svájcban telepedett le.

A dán hercegnő Dagmar, akibol carina lett Oroszországban, IX. Christian, dán király lánya volt. A cári család elképesztő gazdagságából általa csurrant-cseppent Koppenhágába is, hiszen ő is rendszeresen rendelt dísztárgyakat Faberge-nél. Ezekkel a kis remekművekkel ajándékozta meg rokonait, mikor Dániába látogatott, A Faberge-szobában kiállított tárgyakat nagyrészt ezekből az ajándékokból válogatták össze.

Dagmar édesapját, IX. Christian-t egyébként azért emlegetik  Európa apósaként, mert gyermekei beházasodtak a nagy európai uralkodó házakba.

Ha valaki ránéz pl. az utolsó orosz cár portréjára azonnal észreveszi, hogy a cár, akit 1918-ban a bolsevikok kivégezték családjával együtt Jekatyerinburgban, mennyire hasonlít V. György brit uralkodóra. Nem véletlen ez a hasonlóság, hiszen Dagmar testvére, Alexandra a brit uralkodó felesége lett, így az angol király és az orosz cár unokatestvérek voltak. Gyermekkorukban sok időt töltöttek együtt Dániában a fiúk, akik úgy hasonlítottak egymásra, mint két tojás. A személyzet rendszeresen össze is keverte őket.

Nagyapjuk, IX. Christian, eredetileg a dán királyi ház egy jelentéktelen oldalágából származott és teljesen véletlenszerűen pottyant az ölébe a királyság, a dán királyi család ( Oldenbug-ház ) ágának kihalása miatt. A jelentéktelen hercegből így lett végül is IX. Christian néven király, kinek hat gyermeke közül négy trónra került Európában. A két lányról már volt szó, egyiküket angol királynévá, a másikat orosz cárnévá koronázták, a fiúkból dán király (Frederik VIII ), illetve egy másik fiúból (Vilhelm ) pedig I. György néven Görögország királya lett.

Néhány érdekesség a lányokkal kapcsolatban.

Édesapjuk trónra kerülése előtt igen szerény körülmények között, viszont békés boldogságban éltek, ami nem mindig volt jellemző a hasonló rangú családok lányai. Egyszerű polgári nevelést kaptak, de megtanították őket, hogy a rangjukkal járó kötelességeket ne hanyagolják el.

Alexandra még nem volt 17 éves, amikor már folytak a házassági tárgyalások az angol Udvarral. A brit trónörökös feleségének járó walesi hercegnői címet ő viselte a legtovább, 1863-tól egészen 1901-ig. Németellenességét sosem titkolta, és a német-dán konfliktus alatt (1864) igyekezett befolyását a dánok érdekében latba vetni Nagy-Britanniában ( tegyük hozzá, hogy sajnos igen kevés sikerrel ).

Walesi hercegnőként és királynéként is a jótékonyságnak szentelte magát. Házasságára sokszor árnyékot vetettek férjének kalandjai és botrányai, de a mikor ezek kipattantak mindig férje mellé állt. Saját korában ideális szépségnek tartották, és ugyanúgy divatikonnak számított, mint amilyen korunk walesi hercegnője, Lady Diana volt. Amikor egy nehéz szülés után járása kissé sántán himbálózóvá vált, még ezzel is divatot teremtett, a hölgyek igyekezték utánozni. Ez volt az " Alexandra limp." Alexandra sokáig megőrizte fiatalos szépségét, csak az I. Világháború alatt kezdett el rohamosan öregedni és 1925-ben meg is halt. A koppenhágai anglikán hitközösség temploma neki köszönheti a létét Koppenhágában a Gefion szökőkút mellett (The English Church - St. Alban ).

Dagmar fiatalabb volt Alexandránál, de amikor Marija Fjodorovna néven cárné lett, úgy tűnt, hogy még nővérénél is ragyogóbb házasságot kötött, hiszen akkor még senki sem sejthette milyen közeli már a cári birodalom bukása

 Dagmar útja a cárnéi koronáig azonban gyötrelmes volt.
Eredetileg Nikolai Alexandrovics trónörökösbe volt szerelmes és a menyasszonya is lett, de Nikolaj 1865-ben meghalt tüdőbajban. Utolsó kívánsága állítólag az volt, hogy öccse, a későbbi III. Sándor vegye feleségül hátrahagyott menyasszonyát. Ezt a házasságot a politikai megfontolás kovácsolta, de ennek dacára a frigy jó házasságnak bizonyult.

 Dagmar korán özvegységre jutott. Kitanult nővérnek és az 1877-78-as orosz-török háború alatt, az I. Világháború idején ő volt az Orosz Vöröskereszt elnöke. Érdeklődött a gyermeknevelés iránt is.

Dagmar férje halála után is elsőbbséget követelt magának az új cárnéval szemben. Miután fiát, az utolsó orosz cárt és családját meggyilkolják a bolsevikok, Dagmar elhagyta Oroszországot és Nagy-Britanniába hajózott. Nem sokáig maradt ott, a rossz nyelvek szerint nehezen viselte, hogy immár csak második lehet nővére, Nagy-Britannia királynéja mögött a rangsorban.

Visszatért Dániába, ahol a Strandvejen, Klampenborg-hoz közel telepedett le, a Hvidøre-kiskastélyban, amit még 1906-ban nővérével közösen megvásároltak.

Dagmar segítette az orosz menekülteket. A legkisebb leánya, Olga Nagyhercegnő sokáig Ballerupban lakott, ahol gazdálkodásból élt. 1928-ban meghalt Dagmar és a roskildei Dómban temették el. A szovjetrendszer összeomlása után, pontosan 140 évvel Dagmar esküvője után, 2006-ban Szentpéterváron újratemetették.

Ezután a történelmi kitérő után folytassuk utunkat Helsingørig a tengerparton. A várost 1231 körül említik először a történelmi források. Ekkor a település még nem a mai helyén állt. Amikor 1426-ban több fontos városi privilégiummal felruházta a kis települést Pomerániai Erik arra kérte a polgárokat, hogy költözzenek új helyre. A kérésnek a polgárok eleget tettek és egy szépen tervezett új város épült fel a Sankt Olai Kirke ( Szent Olai templom ) körül. Megjegyem, hogy ez a Pomerániai Erik a mi Luxemburgi Zsigmond királyunk unokatestvére volt és Erik- jeruzsálemi zarándokútja közben -átutazott Magyarországon annak idején, ahol Zsigmondnál vendégeskedett. Pomerániai Eriknek korunkban szobrot is állítottak a városban.
Helsingør gazdagsága és hírneve az Øresundon szedett adóhoz kötődik, amit serényen begyűjtöttek a tengerszoroson áthaladó hajóktól a király nevében.
1429- től nyomatékképpen a követeléshez egy erődítményt is építettek, amelyet Kronborg néven emlegetünk 1577 óta. Helsingør ezután töretlenül fejlődött. Egyes vélemények szerint Shakespeare azért tette híres tragédiájának a helyszínét éppen ide, mert ez volt az a dán város, amelynek hírneve elért jóval az ország határain túlra is, így Angliában is ismerték.

Ha a háborús idők és a pestis időnként ideiglenesen vissza is vetette a város fejlődést, de gazdagság és meglehetősen szabad szellem jellemezte a települést évszázadokon keresztül. Sok külföldi is letelepedett itt.

Amikor 1857-ben, nemzetközi nyomásra megszűnt a vámszedés a hajóforgalom után, Kronborg ágyúi már régen nem jelentettek veszélyt az arra haladó hajókra. Az angol flotta pl. akadálytalanul haladt át a tengerszoroson a napóleoni háborúk idején, hogy aztán a történelem első terrortámadásának minősíthető akciója keretében gyilkos tüzet zúdítson a koppenhágai polgári lakosságra 1807 szeptemberében.

Helsingørnek azonban még a vámszedés megszűnése után is jól ment egy ideig, mert sok hajó még mindig kikötött itt, ha másért nem, akkor élelmiszer utánpótlásért. A gőzhajózás teljes elterjedése adta meg végül a kegyelemdöfést a város virágzó gazdasági életének, amelyet sem az 1882-ben alapított Hajógyár, sem az újonnan bevezetett Helsingør-Helsinborg kompforgalom nem tudott már megmenteni.

A város patinás utcáival, a régi dicsőség elmúltával is sok látnivalót kínál. A festői kis utcákon érdemes egy nagyot sétálni. Helsingørben található Skandinávia legépebben megőrződött kolostora a hozzá tartozó templommal együtt. (Sct. Mariæ kirke og Vor Frue Kloster ). Az épületegyüttest 1430-ban kezdték építeni, de a reformáció után majdnem le is bontották. Szerencsére a templomot, mivel sok külföldi lakott a városban, 1576-ban a német-holland gyülekezet vehette birtokába. Az 1600-as évek végétől kezdve azonban egyre apadt a németek száma a városban és ezzel párhuzamosan egyre kevesebb volt a német nyelvű istentisztelet is. 1851-től már csak dánul folytak az istentiszteletek.

A kolostor épületét a reformáció után különböző célokra használták (ennek köszönheti, hogy végül túlélte a sok megpróbáltatást és nem bontották le ), még 6 lakást is kialakítottak az északi szárnyban egyedülálló hölgyeknek 1930-ban, akik közül az utolsó 1986-ban költözött ki. Az épület azonban túlélte a hányattatásokat, így máig is látogatható. A nyitvatartási időnek indulás előtt érdemes utánanézni.

Helsingør legfőbb látnivalója Kronborg, az ország első számú várkastélya. Nem azért tartjuk annak, mintha ne találnánk nála pompásabb kastélyt az országban (a felejthetetlen Frederiksborg a közeli Hillerødön ), hanem azért, mert ez a leghíresebb. Mindenki szeretné látni a " Hamlet-kastélyt ", hiszen Kronborg alatt, a kazamatákban lehet keresgélni Shakespere-nek köszönhetően Hamlet szellemét. Észak egyik legjelentősebb reneszánsz várkastélyát 2000-ben vették fel a Világörökségek listájára.

A kazamatákban áll Holger Danske szobra is. A legendák dicső dán lovagja afféle nemzeti szimbólum, aki a legenda szerint akkor elevenedik meg újra, ha az országot külső ellenség fenyegeti. A II. világháború alatt a földalatti mozgalom egyik legnagyobb ellenállói csoportja is Holger Dansketől kölcsönözte nevét.

Hasonló legendát mesélnek a szlovénok a mi I. Mátyás királyunkról. A legenda szerint Mátyás király katonáival az észak-szlovéniai Peca-hegy alatt talált menedéket, miután más uralkodók összeesküdtek ellene. Mátyás király felébred majd hosszú álmából, ha szakálla kilencszer körbe éri a hegy gyomrában, a barlangban álló kőasztalt és ekkor újra jólét és a biztonság köszönt a vidékre.

Térjünk vissza Hamlethez. Kronborgban megnézni egy Hamlet-előadást mindig különleges élmény.
Shakespeare legfontosabb forrása a tragédia megírásakor Saxo Grammaticus ( 1160 - 1208 ) író és történész volt. Krónikájában , a Gesta danorum-ban Saxo Grammaticus elmeséli Amleth ( Amletus ) herceg legendáját. Az eredeti legenda a viking-kor előtt élt herceg történetét még Jyllandra helyezi és a herceg e történet szerint sima " taktikai megfontolásból " tetette magát őrültnek, majd a kedvező pillanatot kivárva leszámolt ellenségeivel. Shakespeare átformálta a legendát és " Elsinore "-be ( Helsingør ) helyezte a történetet.

A kastély kiállítását az utóbbi években nagyon hatásosan átalakították, többek között fény- és hangeffektusok segítségével igazi modern kiállítás lett belőle. A kiállításnak kiváló gyermek-részlege van, ahol az aprónép kreatívan töltheti el idejét. Az utóbbi évek változtatásainak köszönhetően Kronborg előbbre lépett az " élhető " múzeumok rangsorában.

Kronborg egész évben különféle turisztikai eseményeknek, fesztiváloknak ad otthont. Az egykor félelmetesnek számító ágyúkat ma már csak a királyi családot érintő jelentős események idején (haláleset, születés stb. ) és az uralkodó hajójának, a Dannebrog-nak elhaladásakor sütik el.
Helsingøri túránkat egy röpke hajókázással fejezhetjük be. A városból kevesebb, mint fél óra átkelhetünk komppal a svéd partra. A hajóról remek kilátás nyílik Helsingørre és Kronborgra.

" Nézd, a dán egy Kételkedő, mert Dánia történelme egy erős nemzetség bukásának története. "

A túra végeztével elgondolkodhatunk azon, hogy valójában van- e valami köze a dán léleknek Shakespeare Hamlet figurájához és ekkor eszünkbe juthat egy dán regény, amelyet 1999-ben, egymástól függetlenül, két dán újság, a Politken és a Berlingske Tidende is megszavazott az évszázad dán történelmi regényének. A Nobel-díjas dán író, Johannes Vilhelm Jensen (1873-1950) azon művéről van szó, amely II. Christian-ról szól. A regény címe "Kongens Fald", vagyis A király bukása. Arról szól, hogy a király hogyan vesztette el a hatalmát a kalmari unió felett és hogyan kezdődött el az ország évszázados lecsúszása, melynek végére csak egy kis légypiszok maradt a térképen.

Dánia, amely a viking-időkben és a középkorban nagy birodalom volt, elvesztette először Svédországot 1523-ban, majd a skånei területeket (1658), Norvégiát (1814 ), végül Slesvig-Holsten-t 1864-ben.

A regényben szerepel a mítosz, amely szerint a király hússzor hajózott oda-vissza Fyn és Jylland között, habozva, hogy mit tegyen: felvegye-e a küzdelmet az ellenségeivel, vagy meneküljön. Egyes vélemények szerint a tétovázó király képe remekül illett a dánok nemzeti történelemképébe, legalábbis egy ideig.

A király bukásának oka a tétovázása, a habozás, amely megbénítja a cselekvőkészségét és megpecsételi nemcsak saját, de az egész dán nemzet sorsát, amelyet a király hordoz magában.
A bukás oka, hogy a dán nem bízik önmagában. A nemzetet jelképező király alakjának cselekvőképessége semmivé olvad az éjszakában, mint a hó tavaszi napon.

Az író, az első kiadásban le is írta ítéletét, a fenti idézetet, de később kihúzta. Gondolom, nem akart magyarázkodni.

 

Megjegyzések