Egy kis Japán Dániában
Japánban hagyománya van annak, hogy az emberek cseresznyefavirágzás idején kirándulni mennek. Egészen meglepő azonban, hogy Dániában is tartanak egy fesztivált a cseresznyefavirágzással kapcsolatban a Kastellet-erödnél, ahol a Langelinie Park-ban, Østerbro negyedben 200 japán cseresznyefa áll. A cseresznyefák úgy kerültek a parkba, hogy egy japán férfi, Seiichi Takaki Dániában tanult ki péknek, később milliomos lett a tudományából hazájában és hálából a Koppenhágának adományozta a fákat. Takaki ma, az Andersen- pékség -birodalom tulajdonosa Japánban.
A Sakura -fesztivált, ( Sakura cseresznyefát jelent japánul ) ingyenes
programokkal , minden évben megrendezik a Langelinie-parkban, nem messze a kis
hableány szobrától, Koppenhága szimbólumától.
Nem sokan tudják, de a
nemzeti romantika szülte kis hableány szobra ( Edvard Eriksen, 1913) közelében
áll egy másik kis hableány szobor is, amelyet a posztmodern művészet szült. Az
eredeti kis hableány szobor és a posztmodern szoborcsoport értékelése érdekes
beszélgetésekhez adhat kiindulópontot. A posztmodern szobrot ugyanis egészen
más fából faragták, mint elődjét, a modern szobor meghökkent, nyugtalanít,
megnevettet, elbizonytalanít és ráébreszt arra, hogy vége az emberiség felemelő
nagy érzéseinek, az illúzióknak. A szobor megmutatja a tudomány szülte új
Paradicsomot, amely arról árulkodik, hogy haladás nem létezik hátulütők és
problémák nélkül. A Langelinie Allé 17 szám alatt álló posztmodern alkotás egy
400 négyzetméteres sekély medence közepén áll. A szoborcsopotnak a
Génmodifikált Paradicsom címet adta az alkotója, Bjørn Nørgaard. Általában a
szobrokat szokták a terekhez igazítani, itt viszont fordítva történt, a gránit
teret tervezték a kompozícióhoz. A szoborcsoport leglátványosabb része egy 40
tonnás " süllyedő " diadalív, egy 9 méteres génmodifikált Madonna
figurával. Míg Edvard Eriksens 1913-ban készült világhírű kis hableánya mesébe
illően bájos, ez a Madonna szobor a csavarodó karjaival és melleivel
nyugtalanító jelenség. Ugyanilyen a többi alak is, az ezüstfejes Ádám és Éva,
Krisztus és Mária Magdolna, a három részes Tőke és a terhes Férfi alakja. A
szoborcsoport közelében, a tengeröbölben külön egy sziklán ülve teszi a képet
teljessé az új, groteszk formájában is kecses génmodifikált kis hableány.
Egy másik szobor, egy férfialak, aki ugyanolyan pózban ül a parton, mint a kis
hableány, Helsingørben található, nem messze a kastélytól, a Kultúrházzal
szemben. A kis hableány " bátyja" a nemzetközileg elismert alkotó-duó
Elmgreen és Dragset alkotása. Modern környezetben, dermedten csillogó ezüstszínbe
öltözve áll a szobor a tengerparton, kifejezve az idividualizmust és a modern
ember mindent elborító magányosságát.
A cseresznyefák és a hableányok közelében találjuk a Kastellet erődjöt,
amelyet eredetileg friederichshavni citadellának neveztek. Az erődítmény ötágú
csillagot formál. IV Christian kezdte építeni 1624-ben. Az abszolutizmus idején
börtönként szolgált, sőt kivégzésekre is sor került itt.
1676-ban pl. Peder Schumacher Griffenfeld, valaha a királyság leghatalmasabb
embere már ott térdelt a pallosát emelő hóhér előtt, amikor egy tiszt
elkiabálta magát, hogy " itt az amnesztia!!!! " Szegény Schumacher
így örömmel vehette tudomásul, hogy mégsem csapják le a fejét, helyette még 4
évet ült a Kastellet-ben, aztán Norvégiába vitték, hogy ott töltse le a maradék
büntetését.
A híres foglyok közül meg kell említenünk a felvilágosult orvost és államférfit
Struensee-t, aki tragikus szerephez jutott a dán történelemben, és Dr. Dampe-t
( 1790 -1867) aki teológus és reformer-politikus volt.
A bebörtönzöttek között
akadt egy aranyparti törzsfőnök is. (A főnök azért került börtönbe, mert
meggyilkolta a szomszéd főnök két kisfiát. A Nemzeti Múzeumban máig is látható
az a dob, amelyre a két kisgyerek vérét öntötték a gyilkosságok után, hogy
valahányszor a dob megszólal, lelkük tovább szenvedjen a Másvilágon. A gyilkos
törzsfőnök, afrikai kísérőjével szabadon járhatott-kelhetett a Kastellet
környékén, frakkban és cilinderben és szedegethette az eldobott
szivarcsikkeket.) 1849 -ben aztán a dánok teljesen kivonultak az Aranypart-ról
és a főnök haza mehetett.
A koppenhágai polgárok ezen a környéken korzóztak a Nagy Imanapon, miután az
1800-as évek közepén lebontották a városfalat, amelyet ezt megelőzően erre a
célra használtak.
A német megszállás alatt a németek is börtönnek használták az erődöt, amely
egyébként az 1807-es angol támadás alatt hősiesen védte a várost. Az
épületegyütteshez tartozik egy templom és egy malom is.
A Kastellet ma védett-, és egyben katonai terület egy mindenkori parancsnokkal,
ugyanakkor kulturális emlékhely, múzeum és park is egyben. Az erőd melletti
parkos területen álltak valaha Koppenhága város falai.
A Kastellet mellett
található a Gefion szökőkút és az angol templom, a The English Church - St.
Alban, valamint a Chruchill Park is.
A szökőkút mellett
mindig sokan ülnek. Kevesen tudják, de Koppenhágában Gefion szökőkútból kettő is
létezik. Itt, a Kastellet mellett áll a nagyobb, amelyet majdnem mindenki
ismer, de a kicsit, amelyik a Bispebjerg Kórház kertjében áll, csak igen
kevesen.
A Kis Gefion a "nagytestvére" munkamodellje alapján készült, amelyet
1897-ben kezdett el építeni Anders Bundgaard. A már kész szökőkutat 1908-ban
vehették a koppenhágaiak birtokukba és azóta a város egyik szimbólumává nőtte
ki magát. Ez az alkotás Anders Bundgaard talán legismertebb munkája. A szökőkút
témája Sjælland szigetének legendája, ezen a szigeten áll a dán főváros.
Gefion istennő alakja csak egyetlen északi mitológiai történetben játszik
főszerepet, pontosan ebben, amelyet a szökőkút is ábrázol. A legenda szerint
kiszántja a mai Svédországból Sjælland szigetét az igahúzóvá változtatott fiai
segítségével.
Ennek a történetnek két változata is ismert a skandináv mitológiában, de
hasonló történettel máshol is találkozunk Európában ; valaki ( általában nő ),
azt a feladatot kapja, hogy szerezzen földet: a rómaiaknál ( Livius római
történelmében az i.e. I. században, ő ráadásul még az ekét is megemlíti ) és az
ókori görögöknél is ( Hérodotosz ).
Egyesek hasonlóságot vélnek felfedezni Gefion alakja és a kelta istennő, a Tó
hölgye között, mások termékenységistennőt látnak benne és Freja-hoz hasonlítják.
Az egyik legenda, mint szűzről beszél róla, egy másik szerint Skjold felesége
volt. ( Skjold, a legendák szerint Odin fia, Sjælland királya, a dán királyok
őse ).
Gefion alakját a romantika újra felfedezte: a svéd romantikus költeményben a
" Gefion"-ban már mint Svédország, Dánia és Norvégia allegorikus
anyja lép elénk. Végül pedig 1931-ben még egy aszteroida-csoportot is
elneveztek róla. A Gefion -legendát a hillerødi kastély egyik mennyezetén is
felfedezhetjük.
Folytathatjuk innen utunkat a kikötőben, a tengerparton a belváros felé,
elhaladva a királyi várók előtt, ahonnan a királynő is mindig útjára indul a
királyi család hajójával a Dannebrog-gal, majd tovább a Mærsk kékablakos
koppenhágai központja előtt, de könnyen elérhetjük innen a királyi család
jelenlegi lakhelyét Amalienborgot is.
Ha azonban szeretnénk elkerülni a zajos turistákat és tartjuk magunkat ahhoz,
hogy a cseresznyevirágzást szeretnénk követni, akkor innen egészen másfelé
indulunk, mégpedig a Bispebjerg temetőhöz. Sokat beszélnek arról, hogy
København Kommune jövőbeli temetőinek tágasabbnak kell kenniük ahhoz, hogy a
béke és nyugalom szigeteként helyet biztosíthassanak az elmélyedéshez és a
visszatekintéshez. A bővítésektől, ha akarna, sem tudna a város eltekinteni,
mert a lakosság száma egyre nő. Két koppenhágai temetőt a lakosság
előszeretettel használ pihenésre, az Assistens Kirkegård -ot és a Bispebjerg
Kirkegård-ot , amely cseresznyefavirágzás idején fantasztikus látványt nyújt és
ezért hemzseg a látogatóktól.
Az ember megérti persze, hogy jelenleg nincs elég hely a pihenéshez, a
legközelebbi park pedig kicsit messze van, de az Assistent Temetőben a helyzet
időnként már-már a kegyeletsértés határát súrolta, mikor félmeztelen napozók
között kellett botorkálnia a sírok között. Nincs kizárva azonban, hogy a
férfiak egy része nem tekinti szenvedésnek, ha félmeztelen napozó hölgyek
között botladozhat. Az utóbbi évek konzervatív szelleme, számukra sajnálatos
módon, csökkentette a félmeztelen hölgyek számát.
Koppenhága Kommune sokszor kalauzolt, ingyenes túrával örvendezteti meg a
koppenhágaiakat azokban a temetőkben, ahol számos híres ember nyugszik ( A
Bispebjerg, az Assistent és a Vestre Kirkegård a legnevesebbek).
A cseresznyefavirágzáshoz táblák vezetnek a Bispebjerg temetőben
( Rådvadsvej 64, 2400 København ), kb. 20 perces gyaloglás után
pillantjuk meg az embereket, akik önfeledten ugrándoznak, megpróbálják
megérinteni az ágakat, selfiznek, és engedik, hogy a szirmok az arcukba
hulljanak. Rózsaszín szirom-hó hullik az égből és elborítja az aszfaltot. Ki
hitte volna, hogy fél Koppenhágát itt találja a cseresznyefavirágos hétvégén,
amint a cseresznyefák alagútjában örömködik?
Ha még ez sem lett volna elég az örömből, tehetünk egy rövid látogatást a
temető melletti roppant érdekes épületben, a Grundtvig- templomban, amely már
messziről felhívja magára a figyelmet. 1912-ben írták ki a templom építésére az
első pályázatot. Különleges expresszionista stílusban épült, amely
egybeolvasztja a geometriai formákat a magasba törő gót vonalakkal. Aki egyszer
látta, sosem felejti el . ( På Bjerget 14B, 2400 København NV )
Megjegyzések
Megjegyzés küldése