A dán oktatási rendszer egyik legsarkalatosabb pontja, hogy lehetőséget
biztosítson az embereknek, hogy egész életükben tökéletesíthessék a tudásukat.
Ennek megfelelően az oktatási rendszer két részből áll, az általános
oktatásból és ezzel párhuzamosan a felnőtt- és továbbképző oktatásból.
A bölcsődékbe és óvodákba az önkormányzatoknál írathatjuk be gyermekünket,
célszerű ezt
már születésükkor megtenni, mert várólista előfordulhat az önkormányzatoknál. A
bölcsik és ovik fizetős intézmények, több változatuk ismert, pl. létezik
egyszerű gyermekfelügyelet
is: a legkisebbeket 3-4 édesanya egy dadus otthonába viszi reggelente, aki
vigyáz rájuk, illetve más dadusokkal együtt jár a szabadba a kicsikkel, míg
értük jönnek a szülők.
Minden
általános iskolát megelőző gyermekfelügyeletre igaz, hogy nem a Szezám
utcai előiskolás stílus jellemzi őket. Nem helyesbítik a gyermekeket
állandóan, nem várják el tőlük, hogy folyton-folyvást okosakat
mondjanak, hanem engedik, hogy gyermeki fantáziájuk szerint játszhassanak.
A
kötelező iskolai oktatás egy óvodai osztállyal kezdődik, amelyet 0.
osztálynak is neveznek. Ezt egy kilenc osztályos oktatás követi, a tizedik
osztályt nem kötelező elvégezni. Bár léteznek ún. szabad alapiskolák is és
lehetséges az otthoni oktatás is, de a gyermekek 85 százaléka Dániában az
ország kb. 1550 népiskolájának egyikébe jár.
A népiskolák, a gimnáziumok, a szakiskolák és a felsőoktatás nagy része
ingyenes.
18
éves kor felett vehetnek a fiatalok igénybe ösztöndíjat. Ezenfelül lehetőségük
van tanulmányaikra kölcsönt is felvenni (studielån), amelyet
később visszafizetnek.
A
dán népiskolák jellegzetességeit keresve visszautalnék arra, amit az
iskolás kort megelőző időszakról már említettem, hogy a gyermekeket
engedik gyermeknek maradni, nem úgy tekintenek rájuk, mintha állandó
helyesbítésre, tanulásra szorulnának, hanem mint egyéniségekre.
Ezenfelül
megengedik, hogy betanulás helyett saját tapasztalatokat szerezhessenek a
bennünket körülvevő világról. Ennek a nevelésnek az egyik legjellegzetesebb
példája az erdei óvodák, amelyeknek több fajtája létezik. Az egyik típusban a
gyermekek reggel busszal mennek ki egy gyűjtőhelyről a
természetbe, ahol a valódi óvoda található. Csak minimális időt
töltenek az épületben, szabadon kimehetnek, játszhatnak, megérinthetik a
leveleket, mászhatnak fára, kirándulhatnak az óvodai pedagógusokkal. Sokan arra
gondolnak, amikor először látnak ilyen óvodát, hogy itt biztosan könnyen
történhetnek balesetek, ha nincs mindig egy pedagógus a kicsik nyomában, de az
az igazság, hogy ez nem így van. A kicsik gyorsan elsajátítják azt a néhány
szabályt, amely a biztonságukat szolgálja. Nyilván könnyebb is betartani azt a
pár fontos szabályt, ha nem szabályerdő veszi körül az ember gyermekét,
megszámlálhatatlan tiltással. Az újak is könnyen beletanulnak a gyermekcsapat
szabályaiba. A szülőket is szívesen látják az erdei ovikban, ha szabadnapjuk
van, együtt fedezhetik fel a gyermekeikkel a természetet. Az iskolát megelőző
időszak tehát a tapasztalás, a vidám szórakozás és a szabadság korszaka, ahol
igenis szabad olyan dolgokon nevetni ötévesként, amit egy felnőtt nem tart
viccesnek, nem jár érte elmarasztalás.
A
gyakorlat és a tapasztalás nagy szerepet játszik a népiskolai oktatásban
is.
Néhány
hét leforgása alatt több téma körül is csoportosíthat egy iskola. Egy
népiskolában egy olyan projekteket láttam, amelyben minden osztály részt vett:
TV- híradót készítettek a tanulók. A felkészülés során jártak a Dán TV-híradós stúdiójában, beszéltek
riporterekkel, megírták a híreket és elkészítették a filmet. A következő
projekt az iskola koncertje volt a tavaszi szünet elött, ahol a legkisebbek
kánonjától a nagylányok popkoncertjéig, a klasszikus zenétől a modernig
minden kategória, minden osztály és sok tanár is szerepelt. Néha-néha
becsúszott egy-egy fals hang, de az óriási lelkesedés tapsvihara rendszeresen
elsöpörte ezeket. Ez a tapsvihar is része a dán oktatásnak, a megbecsülés,
amivel díjazzák azt, aki kiáll és előad a közösségnek. Roppant önbizalomnövelő
ez a gyermekek számára.
Iskolai
projektek keretében vettem részt elixírkészítésben, ahol gyógynövényekből és
édesgyökérből főztek a gyerekek olyan főzeteket, amelyeket később az iskolai
piacon kiárusítottak. Az asztronómiáról és az alkímiáról is hallhattak itt a
régi idők tudományai közül. Jártam nyelvi műhelyben, ahol a külföldi nemzetiségű
diákok megmutatták a saját írásukat is, és ismerkedtek az írásmódokkal. Meg is
kértek, ha már ott jártam, hogy olvassam el nekik a magyar szót azon a
táblán, amelyre különféle szavak voltak felírva különféle nyelveken.
Ugyanígy
a való élet és a természet megismerését szolgálják az iskolai kertek is, amelyeket
hol szülők és kertész, hol tanárok segítségével művelhetnek a gyermekek majdnem
minden nagyvárosi iskolában.
Sok
szó esik az egészséges étkezésről a dán iskolákban és ugyanígy környezetünk
védelméről is, de itt is a gyakorlatba ültetik át az elméletet. A gyermekeim
már másodikos korukban remekül tudtak krumplit hámozni, a
napköziben kétszer főztek hetente, ott tanulták meg, hogyan kell.
Sok
családban az a szokás, hogy hetente egyszer kapnak a gyermekek édességet, a
szokásos péntek esti TV-s Disney-show idején. Ami az én kis családomat illeti,
mi nem mindig követtük ezeket az elveket, én soha nem kötöttem pontos
szabályzáshoz az étkezéseket. Rebellisként odáig merészkedtem, hogy ha a fiaim
tortát kértek reggelire, akkor tortát kaptak, aminek az lett az eredménye, hogy
egyik sem lett édesszájú, viszont imádják "a rendes ételt" (ahogyan ők
nevezik az alapokból főzött élelmiszert). Leginkább úgy szeretik, ha a vetéssel
kezdem a burgonyát is a kertben, ha már én főzök...
Sokan
húzogatják a szájukat, amikor összehasonlítják, hogy az alsóbb osztályokban a
dán gyerekek írása talán nem olyan szép, mintha olyan országból jönnének, ahol
a sírásig kell díszítősorokat róniuk karikákból és egyenesekből, de a hátrányt,
ha van egyáltalán hátránya annak, hogy a biflázás nem szerepel az iskolai
programban a magasabb osztályokban behozzák a dán gyerekek és igen széleskörű információval,
önbizalommal, sőt saját véleménnyel is rendelkeznek a világról.
Mivel
csoportmunka folyik minden szinten, ezért a csoportban való munkát is igen
korán elsajátítják az emberek, ami nekünk magyaroknak probléma lehet, ha nem
ebben a rendszerben nőttünk fel. Nálunk ugyanis az egyéni teljesítményt
díjazzák inkább.
A
dán népiskola mindig rengeteg vita és javaslat középpontjában állt. Jelenleg
sok szó esik arról, hogy képessé kell tenni ezeket az iskolákat arra is, hogy a
különlegesen tehetséges gyermekek se unatkozzanak az órákon.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése