Ugrás a fő tartalomra

A hableányok üzenete

Nem lehet haladni problémák, küzdelmek, visszalépések és hátulütők nélkül.
Koppenhága szimbóluma, a kis hableány szobra a nemzeti romantika szülötte. Nem messze innen azonban áll egy másik "kis hableány" szobor is, amely a posztmodern művészet gyermeke, érdemes ezt is megtekinteni, ha erre vezet utunk.
Bár a két szobor témája ugyanaz, de mondanivalójuk igencsak eltér egymástól. A posztmodern szobrot ugyanis egészen más " fából " faragták, mint romantikus elődjét. A kortárs alkotás meghökkent, nyugtalanít, megnevettet, elbizonytalanít és ráébreszt arra, hogy vége a felemelő nagy érzések korának. A modern szobor megmutatja a tudomány szülte új Paradicsomot és arról árulkodik, hogy haladás nem létezik hátulütők és problémák nélkül.
A modern szoborcsoport a Langelinie Allé 17 szám alatt találjuk, egy 400 négyzetméteres sekély medence közepén. A szoborcsoportnak a Génmodifikált Paradicsom címet adta alkotója, Bjørn Nørgaard. Általában a szobrokat szokták a terekhez igazítani, itt viszont fordítva történt, a gránit teret tervezték a kompozícióhoz.
A szoborcsoport leglátványosabb része egy 40 tonnás " süllyedő " diadalív, egy 9 méteres génmodifikált Madonna alakkal a közepén.
Míg Edvard Eriksens 1913-ban készült világhírű kis hableánya mesébe illően bájos, ez a Madonna szobor csavarodó karjaival és melleivel nyugtalanító jelenség. Ugyanilyen érzéseket sugall a szoborcsoport többi alakja, az ezüstfejes Ádám és Éva, Krisztus és Mária Magdolna, a három részes Tőke és a terhes Férfi alakja is.
A szoborcsoport közvetlen közelében, a tengeröbölben magányosan ül egy sziklán korunk génmodifikált kis hableánya. A modern kép vele együtt teljes, a kis hableány groteszk alakja kecses pózba merevedik.
A régi, romantikus kis hableány szobornak modern " bátyja " is akad Helsingørben, nem messze Kronborgtól. Ez a szobor egy elismert kortárs alkotó-duó Elmgreen és Dragset alkotása. Modern környezetben, dermedten csillogó ezüstbe öltözve áll a szobor a tengerparton, korunk emberének végtelen individualizmusát és végtelen magányosságát sugallva.

Megjegyzések